Myśli z praktyki zawodowej
Muzyczny świat jest bogaty w gatunki, dzieła, instrumenty, muzyków.
W związku z tym zapewnia szerokie pole działania dla będących i stających się artystów,
nauczycieli, uczniów.
Co lub kogo wybrać? Konsumować czy tworzyć także odtwarzając?
Obojetnie na jakim poziomie, na jakim instrumencie, w obcowaniu z jakim repertuarem będziemy muzykować,
uczyć, uczyć się, zawsze jest to sztuka związana z energią zakotwiczona w czasie, wymagająca od nas poslugiwania się zmysłami słuchu i dotyku, mająca do czynienia z odpowiednimi ruchami,
zależna od wizji i woli, od fantazji i intelektu.
Ćwiczy się to wszystko odpowiednio, osiąga się najlepsze rezultaty.
Punkty ciężkości i cele:
Pomimo że w mojej nauczycielskiej praktyce skoncentrowane na jednym instrumencie, fortepianie, obejmują i dotyczą wszystkich uzdolnień i umiejętności muzyka:
1. Kształcenie słuchu w powiązaniu z wysokością dźwięków i ich wzajemnych relacjach (interwały, akordy) oraz jego czasu trwania (rytm, tempo i jego zmiany)
2. Trening pamięci i koncentracji
3. Opanowanie aparatu ruchowego/wykonawczego
4. Uwrażliwianie wyobraźni w stosunku do dźwięku, treści i formy utworu
5. Przekazanie wiadomości dotyczące pisma nutowego i pojęć
6. Kreatywne podejście do tekstu nutowego (interpretacja brzmienia oraz aranżacja)
7. Propozycje projektów i występów
8. Przygotowania do egzaminów i konkursów
9. Warsztaty
10. Akompaniament/korepetycje dla instrumentalistów i śpiewaków
Muzyka jako uniwersalny język
w indywidualnym pojęciu i nauczaniu
- dźwiękowe opowieści dla dzieci od lat 5
- muzyczne odkrycia dla dzieci i młodzieży
- interpretacje dla zaawansowanych
- korepetycje/akompaniament
- przygotowanie do koncertów, konkursów i egzaminów
- teoria, solfeż, harmonia